Skip to content
Publicacionsadministrador2019-01-11T18:03:54+01:00Articles amb avaluació externa
- Soto, M., Couso, D., López, V. (2019). Una propuesta de enseñanza-aprendizaje centrada en el análisis del camino de la energía “paso a paso”. Revista Eureka sobre Enseñanza y divulgación de las Ciencias, 16 (1), pp.1202.
- Pino, H., Pastor, V., Grimalt-Álvaro, C., López, V. (2018). Measuring CO2 with an Arduino: Creating a Low-Cost, Pocket-Sized Device with Flexible Applications That Yields Benefits for Students and Schools. Journal of chemical education. Article ASAP, pp.A-E.
- López, V., Grimalt-Álvaro, C., Couso, D. (2018). ¿Cómo ayuda la Pizarra Digital Interactiva (PDI) a la hora de promover prácticas de indagación y modelización en el aula de ciencias? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15 (3), pp. 3302.
- López, V. (2018). Estudi de la Llei de Faraday-Lenz fent servir el mòbil i el sensor de voltatge. Ciències. Revista del Professorat de Ciències d’Infantil, Primària i Secundària 35, pp.17-21.
- Soto, M., Couso, D., López, V. (2017). Promoviendo la apropiación del modelo energía en estudiantes de 4º de ESO a través del diseño didáctico. Ápice, 1 (1), pp.90-106.
- López, V., Pintó, R. (2017). Identifying secondary-school students’ difficulties when reading visual representations displayed in physics simulations. International Journal of Science Education, 39 (19), pp.1353-1380.
- López, V.; Couso, D.; Simarro, C.; Garrido, A.; Grimalt-Álvaro, C.; Hernández, M.I.; Pintó, R. (2017). El papel de las TIC en la enseñanza de las ciencias en secundaria desde la perspectiva de la práctica científica. Enseñanza de las Ciencias, número Extraordiario 2017, pp.691-697.
- Couso, D., Márquez, C. (2016). Què podem ensenyar i aprendre sobre llum? Mapa de progrés per a l’aula. Guix: Elements d’acció educativa, (422), 14-19.
- Simarro, C.; Couso, D. (2016). Anàlisis de una actividad tinkering en el marco de la educación STEM. Primeras Notícias. Comunicación y Pedagogía, nº 291, 65-71
- Grimalt-Álvaro, C.; Pintó, R.; Ametller, J. (2016). La tecnologia a les classes de ciències de secundària: anàlisi dels processos de canvi en el professorat. Enseñanza de las Ciencias, 34 (1).
- Hernández, M.I., Couso, D., Pintó, R. (2015) Analyzing students’ learning progressions throughout a teaching sequence on Acoustic Properties of Materials with a model-based inquiry approach. Journal of Science Education and Technology, 24 (2), 356-377.
- Garrido, A., Cosuo, D. (2015) Socio-scientific issues (SSI) in initial training of primary school teachers: Pre-service teachers’ conceptualization of SSI and appreciation of the value of teaching SSI. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 196, pp.80-88.
- López, V. & Hernández, M.I. (2015). Scratch as a computational modelling tool for teaching physics. Physics Education 50 (3), 310-316. (IF ICDS: 9.977).
- Hernández, M. I., Couso, D., Pintó, R. (2013) Análisis de las estrategias de diseminación de resultados de proyectos de investigación e innovación en didáctica de las ciencias: el proyecto DESIRE. Enseñanza de las Ciencias (Vol. Extra: “La investigación en didáctica de las ciencias. Un compromiso con la sociedad del conocimiento”, IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias). pp: 1737-1741.
- Garrido, A., Simarro, C. (2014) El nou marc d’avaluació de la competència científica PISA 2015: revisió i reflexions didàctiques. Ciències 28, 21-23.
- Simarro-Rodríguez, C., Couso, D. (2013) Visiones del profesorado de ciencias sobre el trabajo experimental: análisis desde un marco de indagación. Revista Enseñanza de las ciencias. Número extra 2013, 1507-1512. ISSN: 0212-4521
- Couso, D., Garrido, A., Simarro, C.(2013) Potentials and limitations of transformative research: The case of aschool-based intervention towards achieving scientific competence, En Proceedings of ESERA Conference, Strand 12.
- Grimalt-Álvaro, C. Pintó, R., Ametller, J. (2013). El uso del aula digital en las clases de Ciencias de secundaria de Cataluña: análisis del estado actual. Informe de la primera parte del proyecto ADIGIC. Enseñanza de las Ciencias, número extra, (pp. 1657-1662).
- Garrido, A., Couso, D. (2013) La competencia de uso de pruebas científicas: ¿Qué dimensiones de la competencia se promueven en las actividades de aula de ciencias?. Revista Enseñanza de las ciencias. 2013 número extra, 1507-1512 (formato página digital).
- López, V., & Pintó, R. (2013). Identificación de las dificultades de los estudiantes en la lectura de imágenes digitales e interactivas. Enseñanza de las Ciencias, Número extra 2013, 1984-1991.(IF SSCI: 0.188, IF ICDS: 7.977, IF RESH: 0.675, Categoría ERIH: INT2, IF Carhus+: A).
- López, V., & Pintó, R. (2012). Hot brakes and energy-related concepts: is energy lost? Physics Education, 47(1), 38–43. (IF ICDS: 9.977).
- Hernández, M.I., Couso, D., Pintó, R., (2012) The analysis of students’ conceptions as a support for designing a teaching/learning sequence on the Acoustic Properties of Materials. Journal of Science Education and Technology, 21 (6), 702-712
- Ruiz-Mallén, I., Escalas, M. T. (2012) Scientists Seen by Children. A Case Study in Catalonia, Spain. Science Communication, 34 (4), 520-545
- Hernández-Leo, D., Romeo, L., Carralero, M.A., Chacón, J., Carrió, M., Moreno, P.; Blat, J. (2011) LdShake: Learning design solutions sharing and co-edition. Computers & Education, 57(4), 2249-2260.
- Pintó, R., El Boudamoussi, S. (2009) Scientific Processes in PISA Tests Observed for Science Teachers. International Journal of Science Education, 31 (16), 66-78
- Couso, D., Pintó, R. (2009) Análisis del contenido del discurso cooperativo de los profesores de ciencias en contextos de innovación didáctica. Enseñanza de las Ciencias, 27 (1), 5-18
Llibres i capítols de llibre
- Couso, D., Garrido-Espeja, A. (en premsa). What can SSI bring to pre-service teachers professional development? The challenge of introducing scientific practices in the primary school classroom. Ed. Springer
- Couso D., Garrido-Espeja A. (2017). Models and Modelling in Pre-service Teacher Education: Why We Need Both. In: Hahl K., Juuti K., Lampiselkä J., Uitto A., Lavonen J. (eds) Cognitive and Affective Aspects in Science Education Research. Contributions from Science Education Research, vol 3. Springer, Cham
- López, V. & Pintó, R. (2017). Computer Simulations and Students’ Difficulties in Reading Visual Representations in Science Education. En M. Pietrocola & I. Gurgel (Eds.) Crossing the Border of Traditional Science Curriculum: innovative teaching and learning in Science Basic Education (pp.95-114). Rotherdam: Sense Publishers.
- Pintó, R., Hernández, M.I., Constantinou, C. (2013) On the transfer of teaching-learning materials from one educational context to another. A C. Bruguière, A. Tiberghien & P. Clément (Eds.) Topics and trends in current science education. 9th ESERA Conference Selected Contributions
- Pintó, R. (2011) Las tecnologías digitales en la enseñanza de Física y Química. A A. Caamaño (Coord.) Didáctica de la Física y Química.
- Pintó, R., Whitelock, D., Gutiérrez, R. (2011) Towards a Roadmap for implementing a Socio-constructivist learning framework for chronically ill children to learn with their classmates while still in hospital. A: A. Méndez-Vilas (Ed.) Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts.
Altres publicacions
- Bozzo, G., Grimalt-Álvaro, C., & López, V. (2015). The uses of Interactive Whiteboard in a science laboratory. Proceedings of selected papers of the GIREP-MPTL 2014. Chapter 5: ICT and Multi-Media in Physics Education. 4, pp. 549-558.
- Artigas A., Ríos R., Pintó R. (2013) Analysis of European School-Industry partnerships aimed to foster young people into STEM careers. Report on the implementation of the Observatory Methodology
- Debry, M., Lauritsen, X., Hernández, M.I., Panzavolta, S., Laval, D., Brandorff, E. (Autors), Bohm, M., Mazzonetto, M., Pintó, R. (Col·laboradors) (2013) Reach Out Desire Toolkit. Dissemination and exploitation of Science, Technology, Engineering and Mathematics Education projects in Europe
- Pintó, R., Simarro, C., López, D., Sastre, D. (2013) L’educació científicotècnica dels infants i els joves a Catalunya
- Couso, D.(Secretaria Executiva), Jiménez-Aleixandre, M.P., López-Ruiz,J., Mans C.,Rodríguez Espinosa, J.M., Sanmartí,N. (Comitè d’experts); SIMARRO,C. (Col·laboradora) (2011) I Informe ENCIENDE: Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España
- Hernández, M.I., Couso, D., Pintó, R. (2011) Teaching acoustic properties of materials in secondary school: testing sound insulators
- Pintó, R., Couso, D., Hernández, M.I. (2010) An inquiry-oriented approach for making the best use of ICT in the science classroom