L’equip del CRECIM va ser present a la 2a STEAMConf Barcelona, organitzada pel Departament d’Ensenyament, EduCaixa i Fundación Telefónica. Aquest congrés va reunir alguns dels projectes més reeixits i avaluats en el camp de la investigació i la pràctica relativa a l’àmbit STEAM, tant a Europa com als Estats Units.

En concret, els investigadors i investigadores del CRECIM van liderar dos dels tallers que es van dur a terme el divendres 15 d’abril al matí. D’una banda, la Dra. Digna Couso i la investigadora Cristina Simarro, van encarregar-se del taller de presentació del nou espai Creactivity del CosmoCaixa. En el taller «Creactivity: Un espai Tinkering: on la interacció STEAM té lloc», els participants van poder posar-se en el paper dels nens i les nenes, explorant els diferents espais que el Creactivity ofereix: tubs de vent, engranatges, pinball, màquina de bales, electricitat, stopmotion i ombres. Alhora, es va obrir un debat obert orientat a reflexionar sobre la metodologia Tinkering: quins són els seus predecessors, on rau el seu èxit creixent, com pot enriquir el treball que ja es fa actualment a les aules de primària… En aquest debat, les investigadores del CRECIM van compartir amb els participants les idees sorgides fins al moment en el marc de la recerca que s’està fent sobre aquest espai inspirat en el Tinkering Studio de l’Exploratorium de San Francisco.

D’altra banda, l’equip del CRECIM també va encarregar-se del taller «Pràctica científica en laboratoris informatitzats: fem viure la ciència en el projecte REVIR» que tenia com a objectiu compartir l’experiència REVIR (acrònim de REalitat – VIRtualitat), el principal laboratori digitalitzat de Catalunya per a estudiants de secundària, amb els participants al taller. De la mà del Dr. Víctor López, la Dra. María Isabel Hernández i la Dra. Carme Grimalt, els assistents van poder viure l’experiència del REVIR com si fossin estudiants de secundària: investigant com frena un vehicle, quins materials aïllen millor del so o quins reactius químics permeten inflar un airbag de la forma més ràpida possible. Al llarg del taller, els i les participants van elaborar digitalment les seves pròpies prediccions, transferint-les a la pissarra digital i van aprendre a instal·lar els sensors per recollir dades de pressió, temperatura, posició o intensitat de so, analitzant els resultats en forma de gràfics i comparant-los amb les seves prediccions.

Gràcies a aquest taller participatiu, els i les assistents van poder reflexionar sobre com les TIC poden transformar el treball de laboratori a les escoles i l’enorme potencial educatiu que té el treball experimental amb TIC per millorar les competències dels estudiants i l’interès per la ciència i la tecnologia.