Els dies 16-18 de novembre els membres del consorci
MULTIPLIERS es van reunir a Barcelona presencialment per compartir les fites aconseguides durant el primer any d’aquest projecte europeu H2020 sobre
open schooling i seguir planificant el seu futur.
L’objectiu principal del projecte MULTIPLIERS és ampliar les oportunitats d’aprenentatge científic fomentant la cooperació entre estudiants, escoles, famílies, comunitats locals, organitzacions de la societat civil, agents educatius de l’entorn informal, universitats, mitjans de comunicació i empreses. Per tal d’assolir aquest objectiu, el projecte ha establert 6 xarxes de col·laboració (
Open Science Communities o OSC, en nomenclatura consorci), que compten amb representants de tots aquests grups, involucrant així els diferents agents socials en el procés d’aprenentatge de la ciència de manera innovadora.
Fins ara s’ha creat una OSC en cadascun dels països amb participació al projecte (Alemanya, Xipre, Espanya, Eslovènia, Suècia i Itàlia). En aquestes OSC s’estan desenvolupant, de forma col·laborativa, uns projectes d’aprenentatge de ciències d’escola oberta, plantejats al voltant de diferents temes de rellevància social i ambiental: la contaminació atmosfèrica, la biodiversitat i serveis ecosistèmics , les vacunes, els usos i protecció dels boscos , la resistència antimicrobiana i l’aigua neta i el seu sanejament.
Durant els dies 16-18 de novembre els socis del projecte MULTIPLEIRS van poder compartir les experiències que s’estan duent a terme en els seus països i OSC, definint les properes passes i abordant els reptes que se’ls plantegen en el desenvolupament del projecte. A més, el divendres 18 es va organitzar una jornada de disseminació online oberta al públic que va incloure una presentació i tres sessions participatives sobre el projecte MULTIPLIERS, i una xerrada sobre argumentació impartida per la professora emèrita Shirley Simon, de la University College London.
Des de la UAB, la professora agregada i investigadora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals Digna Couso lidera un dels paquets de treball amb el qual es vol explorar com els estudiants poden fer de multiplicadors del coneixement cap a les seves famílies i comunitats. A més, el seu equip ha establert una OSC que compta amb la participació de quatre centres educatius del Vallès Occidental (INS Narcisa Freixas i Cruells i INS Ca n’Oriac, de Sabadell, i INS Jaume Cabré i Escola TECNOS de Terrassa), i amb altres entitats (ICE, CESIRE, ISGlobal, IAAC i Fundació La Caixa) que col·laboraran en els projectes d’aprenentatge de ciències d’escola oberta sobre la contaminació atmosfèrica.