Ciència ciutadana per analitzar l’efecte de la contaminació en la funció cognitiva dels adolescents (ATENC!Ó)

Ciència ciutadana per analitzar l’efecte de la contaminació en la funció cognitiva dels adolescents (ATENC!Ó)2018-11-26T16:01:12+00:00

Referència: 2017ACUP 00274

Recentment estan creixent el nombre d’evidències que mostren que la contaminació pot afectar el nostre cervell (Block et al. 2012). En estudis realitzats amb infants s’ha observat que estar exposat a contaminació del trànsit durant llargs períodes de temps afecta a la seva funció cognitiva -atenció, memòria, percepció- (Basagaña et al. 2016 i Sunyer et al., 2017).

Però, l’exposició a aquests nivells de contaminació té efectes immediats en l’atenció dels adolescents?

Aquest projecte pretén precisament aportar evidències en l’àmbit i apoderar a la ciutadania (particularment adolescents, docents, famílies,…) en la presa de consciencia sobre el problema així com la presa de decisions basades en evidències, el disseny d’estratègies de prevenció, etc.

Els objectius del projecte són:

  1. Estudiar si la contaminació atmosfèrica en les rodalies dels instituts de Barcelona i la seva àrea metropolitana pot afectar els processos d’atenció dels adolescents a partir de la participació activa de 2.500 alumnes de 3r d’ESO
  2. Analitzar l’evolució del domini que té l’alumnat en: les pràctiques científiques, la visió de ciència i les idees sobre el model matèria en el context de la contaminació al llarg d’una seqüència didàctica

El projecte comptarà de 5 fases:

  1. Formació dels docents
  2. Intervenció educativa : Aprenent sobre la contaminació. És realitzarà un projecte que pretén ajudar a l’alumnat de 3r d’ESO a construir idees clau curriculars sobre el model matèria en el context de la contaminació de l’aire i els seus efectes en les persones, tot involucrant-se en pràctiques científiques tals com formular preguntes, mesurar la  contaminació utilitzant sensors i comunicar a la seva comunitat propera.
  3.  Recerca Didàctica. Com aprenem sobre la contaminació?. L’alumnat participarà en una investigació didàctica que analitza l’evolució del domini del model matèria de l’alumnat en les pràctiques científiques, la visió de la ciència i les idees sobre el model matèria en el context de la contaminació involucrant científics del CRECIM  per obtenir dades.
  4. Recerca Científica. Com ens afecta la contaminació?. L’alumnat participarà en un investigació científica sobre l’efecte de la contaminació en l’atenció dels alumnes involucrant científics i instrumental d’ISGlobal per obtenir dades
  5.  Comunicació i actuació. Què podem fer nosaltres?. L’alumnat exposarà en un format tipus congrés científic les possibles solucions al problema de la contaminació del trànsit actual amb la resta d’alumnes participants en l’estudi.

Per saber més sobre el projecte fes click sobre la imatge:

Dotació econòmica: 85.732,88€ (23.479,05€ UAB)

Durada: 30/04/2018- 30/04/2020

Altres entitats participants:

  • ISGlobal (Institut de Salut Global)

Membres del CRECIM participants: Digna Couso (IP), Anna Garrido Espeja, Maria Isabel Hernández, Èlia Tena Gallego, Carme Grimalt, Caterina Solé.