Artículos con evaluación externa

Couso, D., Márquez, C. (2016). Què podem ensenyar i aprendre sobre llum? Mapa de progrés per a l’aula. Guix: Elements d’acció educativa, (422), 14-19.

Couso, D., Márquez, C. (2016). ¿Qué enseñar y aprender sobre la luz?. Mapa de progreso para el aula. Aula de innovación educativa, (249), 14-19.

Garrido, A., Cosuo, D. (2015) Socio-scientific issues (SSI) in initial training of primary school teachers: Pre-service teachers’ conceptualization of SSI and appreciation of the value of teaching SSI. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 196, pp.80-88.

Hernández, M.I., Couso, D., Pintó, R. (2015) Analyzing students’ learning progressions throughout a teaching sequence on Acoustic Properties of Materials with a model-based inquiry approachJournal of Science Education and Technology, 24 (2), 356-377.

López, V. & Hernández, M.I. (2015). Scratch as a computational modelling tool for teaching physics. Physics Education 50 (3), 310-316. (IF ICDS: 9.977).

Hernández, M. I., Couso, D., Pintó, R. (2013)  Análisis de las estrategias de diseminación de resultados de proyectos de investigación e innovación en didáctica de las ciencias: el proyecto DESIREEnseñanza de las Ciencias (Vol. Extra: “La investigación en didáctica de las ciencias. Un compromiso con la sociedad del conocimiento”, IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias). pp: 1737-1741.

SIMARRO-RODRÍGUEZ, C., COUSO, D. (2013) Visiones del profesorado de ciencias sobre el trabajo experimental: análisis desde un marco de indagación. Revista Enseñanza de las cienciasNúmero extra 2013, 1507-1512. ISSN: 0212-4521

SIMARRO-RODRÍGUEZ, C., COUSO, D. (2013) Visiones del profesorado de ciencias sobre el trabajo experimental: análisis desde un marco de indagación. Revista Enseñanza de las cienciasNúmero extra 2013, 1507-1512. ISSN: 0212-4521

COUSO, D., GARRIDO, A., SIMARRO, C.(2013) Potentials and limitations of transformative research: The case of aschool-based intervention towards achieving scientific competence, En Proceedings of ESERA Conference, Strand 12.

Grimalt-Álvaro, C. Pintó, R., Ametller, J. (2013). El uso del aula digital en las clases de Ciencias de secundaria de Cataluña: análisis del estado actual. Informe de la primera parte del proyecto ADIGIC. Enseñanza de las Ciencias, número extra, (pp. 1657-1662).

Garrido, A., Couso, D. (2013) La competencia de uso de pruebas científicas: ¿Qué dimensiones de la competencia se promueven en las actividades de aula de ciencias?. Revista Enseñanza de las ciencias. 2013 número extra, 1507-1512 (formato página digital).  

López, V., & Pintó, R. (2013). Identificación de las dificultades de los estudiantes en la lectura de imágenes digitales e interactivas. Enseñanza de las Ciencias, Número extra 2013, 1984-1991.(IF SSCI: 0.188, IF ICDS: 7.977, IF RESH: 0.675, Categoría ERIH: INT2, IF Carhus+: A).

López, V., & Pintó, R. (2012). Hot brakes and energy-related concepts: is energy lost? Physics Education, 47(1), 38–43. (IF ICDS: 9.977).

Hernández, M.I., Couso, D., Pintó, R., (2012) The analysis of students’ conceptions as a support for designing a teaching/learning sequence on the Acoustic Properties of Materials. Journal of Science Education and Technology, 21 (6), 702-712

Ruiz-Mallén, I., Escalas, M. T. (2012)  Scientists Seen by Children. A Case Study in Catalonia, Spain. Science Communication, 34 (4), 520-545

Hernández-Leo, D., Romeo, L., Carralero, M.A., Chacón, J., Carrió, M., Moreno, P.; Blat, J. (2011) LdShake: Learning design solutions sharing and co-edition. Computers & Education, 57(4), 2249-2260.

Pintó, R., El Boudamoussi, S. (2009) Scientific Processes in PISA Tests Observed for Science Teachers. International Journal of Science Education, 31 (16), 66-78

Couso, D., Pintó, R. (2009) Análisis del contenido del discurso cooperativo de los profesores de ciencias en contextos de innovación didáctica. Enseñanza de las Ciencias, 27 (1), 5-18

Libros y capítulos de libro

Pintó, R., Hernández, M.I., Constantinou, C. (2013) On the transfer of teaching-learning materials from one educational context to another. A C. Bruguière, A. Tiberghien & P. Clément (Eds.) Topics and trends in current science education. 9th ESERA Conference Selected Contributions

Pintó, R. (2011) Las tecnologías digitales en la enseñanza de Física y Química. A A. Caamaño (Coord.) Didáctica de la Física y Química.

Pintó, R., Whitelock, D., Gutiérrez, R. (2011) Towards a Roadmap for implementing a Socio-constructivist learning framework for chronically ill children to learn with their classmates while still in hospital. A: A. Méndez-Vilas (Ed.) Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts. 

Otras publicaciones

Artigas A., Ríos R., Pintó R. (2013) Analysis of European School-Industry partnerships aimed to foster young people into STEM careers. Report on the implementation of the Observatory Methodology

Debry, M., Lauritsen,  X.,  Hernández, M.I., Panzavolta, S., Laval, D., Brandorff, E. (Autors), Bohm, M., Mazzonetto, M., Pintó, R. (Col·laboradors) (2013) Reach Out Desire Toolkit. Dissemination and exploitation of Science, Technology, Engineering and Mathematics Education projects in Europe

Pintó, R., Simarro, C., López, D., Sastre, D. (2013) L’educació científicotècnica dels infants i els joves a Catalunya

Couso, D.(Secretaria Executiva), Jiménez-Aleixandre, M.P., López-Ruiz,J., Mans C.,Rodríguez Espinosa, J.M., Sanmartí,N. (Comitè d’experts); SIMARRO,C. (Col·laboradora) (2011) I Informe ENCIENDE: Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España

Hernández, M.I., Couso, D., Pintó, R. (2011) Teaching acoustic properties of materials in secondary school: testing sound insulators

Pintó, R., Couso, D., Hernández, M.I. (2010) An inquiry-oriented approach for making the best use of ICT in the science classroom